כך תבלו בראש השנה- ביקור באומן ונסיעה לקברי צדיקים

מערכת שורש  כט שבט, תשעט  2/4/2019

בשל הביקוש הרב של אומן ראש השנה, כדאי להזמין מראש טיסות והעברות או טיולים מאורגנים ולהגיע מספר ימים מראש
.......................

אומן היא המקום המיוחד בעולם לשהות בו בתקופת ראש השנה. רבבות חסידי ברסלב מגיעים לעיר הקטנה באוקראינה להתכנסות שנקראת "הקיבוץ הגדול" ופוקדים את קברו של רבי נחמן מברסלב.
אומן עלתה המפה הודות לאב המייסד של תנועת ברסלב, שבחר להיקבר באומן לאחר שחלה בשחפת ולא מצאו תרופה למחלתו. הרב עבר לגור בעיר וביקש להיטמן בה כאשר שמע על מאורעות מרד היידמקים והטבח הנוראי שנעשה ביהודי העיר בשנת 1678. הוא בחר להיטמן עם יתר הצדיקים.
המסר שרבי נחמן מאומן העביר תלמידו היה שכל מי שיבוא לקבר וייתן פרוטה לצדקה ויאמר את עשרת מזמורת התהילים מ"התיקון הכללי" יצא משאול התחתית ומי שיגיע בראש השנה הרי יזכה לחסד כפול או כפי שאמר הרב: "ראש השנה שלי עולה על הכל. והיה פלא אצלי, מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי, ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי, שיהיו כולם על ראש השנה, איש לא יעדר? כי כל הענין שלי הוא רק ראש השנה".

אומן ראש השנה מסוג אחר
חסידיו הרבים מקיימים את מצוותו עד ליום זה ובמשך השנים, מדי ראש השנה, מגיעים לאומן לבצע את התיקון, להתפלל על קברו של הצדיק ולבצע תשליך המוני באגם הסמוך לעיר.
אפילו מי שאינו חסיד ברסלב ומעוניין לקחת חלק בפעילות הרוחנית באווירה ייחודית מצטרף לטיול מאורגן תחת הכותרת אומן ראש השנה או טס עצמאית לקייב ומשם תוך 3 שעות נסיעה מגיע לאומן ומצטרף לחגיגה הגדולה.
המונים כובשים את הרחובות, השוק המרכזי של אומן גדוש מזכרות מספריו של הרב ומנהיגים אחרים דרך פריטי תפילה ובתי המלון והמסעדות הכשרות עמוסות עד אפס מקום.
אומן ראש השנה היא המקום והמועד המומלץ לחוות את האחדות הייחודית סביב קברו של הרב. מה מחכה לכם בתחילתה של השנה העברית בעיר האוקראינית?
מי שמגיע לאגם הצלול הקרוב לאומן במהלך התשליך המסורתי ימצא שם אלפי מתפללים שבאופן סמלי משליכים את חטאיהם לאגם בתפילה משותפת הנשמעת למרחקים. כמו כן, מתקיים תיקון בבית המדרש (הקלויז) המקומי או ברחבי רחוב פושקינא הקרוב לקברו – במתחם הקבר המתפללים מקריאים בתיאום הרמוני את פרקי התהילים שבחר הרב בתיקון הכללי והמראה המתקבל מחמם את הלב.
רבי נחמן מברסלב בחר את עשרת המזמורים הבאים: ט"ז, ל"ב, מ"א, מ"ב, נ"ט, ע"ז, צ', ק"ה, קל"ז וק"נ, כיוון שסבר שבכוחם של מזמורים אלה לתקן את עשרת כוחות הנפש ולהזרים לתוכם רוחניות ושמחה. ההבטחה של הרב לתיקון נצחי היא זו שמביאה את המאמינים לכאן במשך ימות השנה ובמיוחד בראש השנה.
בתקופה זו אומן מרגישה כמו קיבוץ גלויות אחד גדול – ילדים, נשים, גברים, דתיים וחילוניים מתאספים יחדיו לחגוג את החג. אומן כבר מורגלת בחגיגה הגדולה וניתן ליהנות מהכנסת אורחים נדיבה של אוכל כשר למהדרין, שתייה חמה וקרה וכיבוד קל ברחבי העיר וכן להתרשם מיופייה של אומן והאתרים הקדושים בה ומחוצה לה.
באומן עצמה מספר מוקדים תיירותיים מעניינים כמו פארק סופיה המטופח, הריאה הירוקה של העיר, שנחשב לאחד הגנים היפים באוקראינה כולה וכן שלל חנויות המוכרות עבודות יד, מקוואות במגוון סגנונות, המוזיאון לאמנות המציג שלל אוספים ויצירות אמנות של אמנים אוקראינים ופסלים שונים המפוזרים ברחבי העיר.
בשל הביקוש הרב של אומן ראש השנה, כדאי להזמין מראש טיסות והעברות או טיולים מאורגנים, לינה בבתי האירוח השונים ואפילו מקום במסעדות הנחשבות, להגיע מספר ימים מראש או לשלב את הביקור באומן עם יעדים נוספים בעקבות צדיקים ברחבי אוקראינה או מזרח אירופה.